Dieta

Podobno jesteśmy tym co jemy, dlatego tutaj znajdziecie artykuły na temat diety biegacza. Życzymy Wam, żeby paliwa ani do pracy, ani do biegania Wam nie zabrakło.

Jarek Cieśla

Żelazo w diecie sportowca

Biegający dietetyk mgr Łukasz Mielewczyk zwraca uwagę na ważną rolę żelaza w organizmie sportowca. Jest to minerał bez którego metabolizm wysiłkowy byłby zaburzony. Nie bez powodu w świecie sportu bardzo często mamy do czynienia z anemią sportowców. Anemia z kolei wpływa na poczucie zmęczenia i obniżonej wydolności podczas wysiłku fizycznego.                                                       Transport tlenu we krwi – hemoglobina Transport tlenu w mięśniach – mioglobina   Oba te procesy

Czytaj więcej
Jarek Cieśla

Jak odżywiać się po zawodach i treningu

Jak odżywiać się po zawodach i treningu podpowiada biegający dietetyk mgr Łukasz Mielewczyk   CEL: – uzupełnienie płynów i elektrolitów, – uzupełnienie glikogenu mięśniowego, – wzmocnienie układu odpornościowego, – regeneracja uszkodzeń tkanki mięśniowej.   Największe znaczenie ma pierwsze 4-6 h po zakończeniu wysiłku fizycznego (odbudowa glikogenu mięśniowego może jednak trwać nawet do 24 h). Węglowodany = priorytet (odbudowa glikogenu mięśniowego 5% na godzinę). Po trudnych treningach/zawodach w

Czytaj więcej
Jarek Cieśla

Strategie żywieniowe na tydzień przed startem

Oto kolejne rady dotyczące żywienia, których udziela dietetyk i biegacz długodystansowy mgr Łukasz Mielewczyk. Tym razem strategie na tydzień (lub kilka dni) przed startem w zawodach. Stopniowe ograniczenie objętości (nawet o 50%) i intensywności treningu, a zwiększenie ilości spożywanych węglowodanów nawet do 10-12g/kg masy ciała. “Ładowanie” węglowodanów jest kwestią bardzo indywidualną i należy sprawdzić na ile dni przed zawodami je rozpocząć, żeby osiągnąć jak najlepsze efekty. Na

Czytaj więcej
Jarek Cieśla

Odżywianie a biegi ultra

Mówi się, że biegi ultra, to zawody w jedzeniu i piciu. Co spożywać podczas przygotowań oraz w trakcie ultramaratonów radzi biegacz długodystansowy i dietetyk mgr Łukasz Mielewczyk. Należy do planu biegowego dodać trening żywieniowy, podczas którego sprawdzamy tolerancję naszego organizmu na różnego rodzaju pokarmy i płyny. Wtedy mamy czas na eksperymenty, które ułatwią nam ustalenie strategii podczas zawodów. Jest to o tyle istotne, że efektywne picie i

Czytaj więcej
Jarek Cieśla

Witaminy w naturalnym pożywieniu

Każdy sportowiec powinien dostarczać swojemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Jednymi z nich są witaminy, czyli organiczne związki chemiczne potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powinniśmy je przyjmować zwłaszcza wtedy, gdy intensywnie trenujemy. Gdzie zatem w naturalnym pożywieniu występują witaminy? Witamina A Ma wpływ na zdolności regeneracyjne komórek. Odpowiada za proces widzenia. Chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Niedobory witaminy A wywołują degenerację błon śluzowych dróg oddechowych i

Czytaj więcej
Jarek Cieśla

7 przekąsek przed treningiem

Podczas treningu potrzebujemy sporo sił, żeby wykonać go zgodnie z założeniami. Kiedy w czasie biegu pojawia się niekomfortowe uczucie ssania w żołądku, a co gorsza słabniemy, wtedy jak najszybciej marzymy o jego zakończeniu. Warto więc przed wysiłkiem zjeść coś pożywnego oraz dającego dużo energii. Oto kilka naszych pomysłów na przedtreningową przekąskę. 1. Obieramy jednego banana. Jego wielkość zależy od naszych potrzeb. Maczamy go w miodzie i tak

Czytaj więcej
Jarek Cieśla

o diecie

Redakcja portalu Praca Dla Biegacza cały czas śledzi trendy i nowinki dotyczące zagadnienia dieta biegacza. Publikacje badań związanych z tym tematem na pewno pozwolą Wam szerzej i dogłębniej spojrzeć na to jak ważną rolę w przygotowaniu formy pełni, to co spożywamy. Na naszych łamach znajdują się również spostrzeżenia i uwagi doświadczonych biegaczy, którzy dzielą się swoją wiedzą zarówno teoretyczną jak i praktyczną. Prezentujemy także przepisy na gotowe

Czytaj więcej
Jarek Cieśla

Nie zapominaj o jedzeniu w pracy

Odpowiednie odżywianie ma swoje odzwierciedlenie w formie sportowca. Niezależnie czy dotyczy to profesjonalistów, czy też amatorów. Zwłaszcza ci drudzy powinni przykładać do tego dużą wagę. Zajęci codziennymi obowiązkami zapominamy o regularnym spożywaniu posiłków. To potem może odbijać się niekorzystnie na naszej formie.   Dobry plan Często w pracy jemy co popadnie, bez zwracania uwagi na podstawy zdrowotne, byle tylko zaspokoić głód. Bywa, że są to zbyt małe

Czytaj więcej