Jak nie dopuścić do kontuzji?

Praca Dla Biegacza

Zdrowe i sprawne ciało zapewnia nam należyte funkcjonowanie. Kiedy intensywnie trenujemy o dolegliwości i urazy jest niezwykle łatwo. Kontuzja na bardzo długi czas może wyeliminować nas nie tylko z biegania, ale również z wykonywania swoich obowiązków zawodowych. Dlatego bardzo ważne jest, żeby będąc w intensywnym treningu biegowym, cały czas odpowiednio dbać o swoje ciało.


Sara Chruścińska, fizjoterapeutka i biegaczka wskazuje na kilka ważnych kwestii, o których należy pamiętać. Radzi, żeby oprócz biegania, do swojego planu treningowego włączyć również ćwiczenia ogólnorozwojowe. Pozwolą one na wzmocnienie różnych partii ciała, co pomoże nam w uniknięciu kontuzji. Zaleca więc trening siłowy, a także ćwiczenia stabilizacji centralnej. Ważne jest także pamiętanie o rozwijaniu mobilności. To pozwoli nam nie tylko lepiej biegać, ale również być efektywniejszymi w pracy.


Dzięki dodatkowym ćwiczeniom nasze ciało będzie przygotowane na obciążenia, którym jest poddawane podczas treningu. Zwłaszcza kiedy poruszamy się po terenie pofałdowanym, trudnym oraz o niestabilnym podłożu. Łatwo wtedy o wywrotkę, skręcenie stawu, czy też naciągnięcie mięśni. Odpowiednie ćwiczenia zapewnią nam wzmocnienie różnych części naszego ciała, a także poprawią stabilizację.


– Oczywiście pamiętajmy także o rolowaniu – mówi Sara Chruścińska. – W ramach profilaktyki zalecałabym odwiedzanie fizjoterapeuty na przemasowanie raz na 6-8 tygodni. Natomiast po zawodach, na drugi-trzeci dzień, aby przyspieszyć regenerację organizmu.

Warto też urozmaicać swoje treningi i dodawać inne formy aktywności. To pozwoli na pobudzenie i stymulację tych partii mięśniowych, które podczas biegania są mało eksploatowane. Sara Chruścińska przestrzega też przed lekceważeniem urazów i dolegliwości.


– Nie należy czekać z wizytą u fizjoterapeuty na zasadzie „rozbiegam to” – mówi. – Im szybciej nastąpi interwencja specjalisty, tym krótsza będzie przerwa od aktywności. Oczyścicie oprócz regularnego odwiedzania fizjoterapeuty można, czy nawet należy stosować dodatkowe formy odnowy. Należą do niej sesje w kriokomorze, morsowanie, masaż pneumatyczny, czy sauna.

Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij