Powrót do sportu po lockdown

Praca Dla Biegacza

Lockdown się skończył, ruszyliśmy na treningi

Koronawirus nie zabił w pracownikach ducha sportu. Co najwyżej uśpił go, ale ci nie zapadli w głęboki sen. Wystarczyła chwila po odwołaniu lockdownu, by aktywni sportowo pracownicy ruszyli na siłownie czy do klubów fitness. Jak podała spółka Benefit System, w porównaniu z czerwcem, z początkiem lipca liczba aktywnych kart MultiSport wzrosła aż o ponad 42 proc.. Oznacza to, że w już lipcu ponad 710 tys. pracowników w Polsce zdecydowało się wrócić do treningów i aktywnego trybu życia.

Stęsknieni za sportem i ludźmi

Natalię Pawelską, psycholog sportu z Uniwersytetu SWPS, członkinię sekcji psychologii sportu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i współautorkę kart MENTALSTEPS, taki wzrost liczby osób pracujących, którzy wrócili do regularnego uprawiania sportu, nie dziwi.

– Czas izolacji społecznej, przejście na pracę zdalną sprawiły, że większość osób zamknęła się w czterech ścianach. Często bardzo aktywne osoby, które miały wypełniony dzień od świtu do nocy przez różne aktywności, zostały zmuszone do zupełnej zmiany trybu funkcjonowania.

Przez ponad dwa miesiące mogły odczuć zmniejszoną liczbę bodźców i brak kontaktów z innymi. Naprawdę był czas, żeby się stęsknić za aktywnością fizyczną i spotkaniami z ludźmi. Bo wyjście na siłownię, basen, to nie tylko aktywność fizyczna, ale również spotykanie się ze znajomymi i przyjaciółmi, osobami z podobnymi zainteresowaniami – podkreśla Pawelska.

Jak dodaje, być może również pojawiła się nowa grupa osób, które dotąd nie uprawiały sportu. – Czas spędzony w domu skłaniał do refleksji nad tym, co w życiu jest ważne, a jednym z wniosków mogło być właśnie zadbanie o zdrowie – przyznaje psycholog.

Praca Dla Biegacza

 

Brak sportu odczuli na własnej skórze

Podobne wnioski płyną z badania MultiSport Index Pandemia przeprowadzonego przez Kantar. Wynika z niego, że blisko połowa pracujących Polaków w czasie lockdownu ograniczyła aktywność fizyczną.

Taką zmianę bardzo szybko odczuli na własnej skórze, bo już po dwóch miesiącach zauważyli negatywny wpływ zmiany sportowych nawyków na swoje zdrowie (66 proc.), samopoczucie (65 proc.) oraz sylwetkę (65 proc.).

– Wpływ pandemii i konieczności pozostania w domu dla pracowników był na tyle duży, że aż 86 proc. aktywnych zawodowo Polaków zadeklarowała, że chce ćwiczyć więcej po zakończeniu izolacji. Potwierdza się to w życiu. Coraz więcej osób wraca do treningów w obiektach sportowych – komentuje Adam Radzki, członek zarządu Benefit Systems, firmy oferującej kartę Multisport.

Jednak Pawelska zwraca tu uwagę na ważny aspekt: – Ciekawi mnie, ile z tych osób pozostanie na dłużej w sporcie. Ten boom nie jest zaskoczeniem, ale pozostanie przy aktywności fizycznej na dłużej, jednak wymaga wypracowania zdrowych, czasem zupełnie nowych nawyków.

Przed pandemią z różnego rodzaju obiektów sportowo-rekreacyjnych, takich jak kluby fitness, baseny czy korty tenisowe, korzystało 43 proc.

aktywnych zawodowo Polaków. Co trzeci z nich uczęszczał tam na treningi co  najmniej  3 razy w tygodniu, a 7 proc. niemal codziennie. Blisko połowa korzystających z obiektów sportowych pracowników (47 proc.) ćwiczyła w obiektach sportowych 1-2 razy w tygodniu.

 

Firmy widzą korzyści

Pawelska przyznaje, że coraz częściej firmy poszukują do swoich zespołów osoby, które mają na swoim koncie karierę sportowca albo amatorsko uprawiają jakiś sport.

– Jest to z jednej strony związane z tym, czego uczy sport, a tych umiejętności jest wiele, m.in. systematyczność, punktualność, radzenie sobie z trudnościami, współpraca, radzenie sobie ze stresem i emocjami, odporność na presję. Z drugiej strony aktywność fizyczna to szereg korzyści. Do tych zdrowotnych możemy zaliczyć: zmniejszenie ryzyka cukrzycy i otyłości, poprawienie funkcji układu odpornościowego, wydłużenie życia, zwiększenie wydolność organizmu czy spowolnienie procesów starzenia się, a tych mentalnych: lepszą koncentrację, większą wydajność, redukcję stresu, poprawę jakości snu, wzrost samooceny i poczucia własnej wartości, poprawę nastroju, poprawa relacji społecznych poprzez funkcjonowanie w grupie, poznawanie nowych osób oraz zapobieganie depresji – wymienia Pawelska.

Jak te korzyści wyglądają w liczbach? Według Health Enhancement Research Organization (HERO) sport i dobre odżywianie podnoszą produktywność nawet o 25 proc., obniżają absencję o kilkanaście do kilkudziesięciu procent, a także pozytywnie wpływają na wzrost zaangażowania (zmiana o ok. 15 proc.). Jednocześnie, międzynarodowe badania prowadzone przez zespół dr. Felipe Schucha (opublikowanej w American Journal of Psychiatry w kwietniu 2018 r.) pokazały, że  długotrwałe napięcie u pracowników obniża odporność i zaangażowanie, a także może prowadzić także do rozwoju depresji czy wypalenia zawodowego. Tymczasem u osób, które są aktywne fizycznie minimum 150 minut w tygodniu, ryzyko wystąpienia depresji spada aż o 22 proc.

Praca Dla Biegacza

Jak inwestować w sport

Jednak zapewne każdy, kto ma na swoim koncie pokonanie kilkuset kilometrów, wie, że dokonanie tego nie było proste. Szczególnie na początku trudno jest się zmusić do regularnych ćwiczeń. Tym samym samo zapewnienie im karnetu na siłownię czy zorganizowanie pracowniczego biegu nie wystarczy. Jak więc motywować pracowników, by wkręcili się w aktywny tryb życia?

Zdaniem psycholog sportu z Uniwersytetu SWPS, pracodawcy powinni postawić na wszelkiego rodzaju wzywania motywujące pracowników do aktywności fizycznej.

– W przypadku konkursów, grywalizacji i tego typy zachęt, pracodawca próbuje zadziałać poprzez motywację zewnętrzną, a więc zachęcić do uprawiania sportu ze względu na nagrody, pieniądze, uznanie w oczach innych. Również do motywacji zewnętrznej, która może być skuteczna, możemy zaliczyć treningi w gronie współpracowników, poszukiwanie sparingpartnera. W grupie łatwiej niż w pojedynkę zorganizować się i wytrwać w swoich postanowieniach – mówi psycholog.

Jak dodaje, warto wykorzystywać również motywację wewnętrzną, czyli czerpanie radości z uprawiania sportu. Może być w tym pomocne pokazywanie korzyści, które się wiążą z aktywnością fizyczną, wybranie dyscypliny, która sprawia przyjemność, wyznaczanie celów oraz monitorowanie i dostrzeganie postępów, w tym co się robi. To właśnie te rzeczy, utrzymają pracowników przy aktywności fizycznej, gdy zabraknie nagród.

– Myślę, że duże znaczenie ma świadomość pracowników. I w tym obszarze widzę spore rezerwy – podsumowuje Pawelska.

Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij