Profilaktyka zdrowotna biegacza

Foto_ Michał Rowiński

Bieganie, tak jak i inne aktywności ruchowe mają w swoim założeniu poprawić nasze ogólne samopoczucie oraz przynieść korzyści zdrowotne. Dzięki niemu staniemy się bardziej sprawni i efektywniejsi kondycyjnie. Również nasz umysł zacznie działać na zwiększonych obrotach. Zalety uprawiania sportu są ogólnie znane. Jednak warto też wziąć pod uwagę to, że wysiłek fizyczny i obciążenia z tym związane powodują nie tylko skutki pozytywne, ale też mogą wywołać niekorzystne zmiany. Dlatego decydując się na rozpoczęcie przygody z bieganiem dobrze jest  monitorować stan swojego organizmu.

 

Stosując zbyt duży wysiłek np. osoby z nadwagą mogą narazić się na urazy. Podejście racjonalne i z rozsądkiem pozwoli na uniknięcie kontuzji. Nie będzie też rozczarowań zbyt dużym zmęczeniem, jeśli od razu narzucimy sobie za mocne tempo.

Anna Nalewajko, lekarz internista radzi, żeby przede wszystkim pójść do lekarza i zakomunikować mu, że chcemy biegać. On podpowie nam jaka intensywność wysiłkowa jest dla nas odpowiednia. Warto też porozmawiać z nim na temat regeneracji, odżywiania się przy intensywnym wysiłku oraz zapobiegania różnym negatywnym skutkom jakie mogą się pojawić.

 

– Wszystko zależy od tego w jakim wieku zaczynamy zabawę ze sportem – mówi Anna Nalewajko. – Ruch to zdrowie i trzeba się ruszać. Badania pokazują, że sport wydłuża nam życie. Jeśli chodzi o rodzaj wykonanych badań dodatkowych, to wszystko zależy od wyniku badania fizykalnego w trakcie wizyty w gabinecie, wywiadu rodzinnego oraz intensywności planowanego sportu. Obciążenia rodzinne są bardzo istotne np. wady serca, choroba wieńcowa, zaburzenia rytmu, otyłość. Osoba, która nagle z kanapy czy zza biurka rusza biegać jest dużą niewiadomą. Dlatego lepiej wykonać podstawowe badania i dopiero zacząć tę przygodę.

 

Te badania podstawowe to: morfologia, glukoza, kreatynina, sód , potas, badanie ogólne moczu oraz EKG. W zależności od obciążeń dodatkowo: lipidogram oraz echokardiografia serca i Holter Ekg. Badania powinny też wykonywać osoby, które już systematycznie biegają. Nie tylko dotyczy to zawodników stale startujących w zawodach i spędzających na treningach sporo czasu, ale także tych którzy uprawiają jogging typowo rekreacyjnie.

– Jeżeli myślimy o intensywnym uprawianiu sportu np. bieganiu maratonów to myślę, że dla bezpieczeństwa, badania powinniśmy wykonywać raz w roku – podsumowuje Anna Nalewajko.

Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij