Sen – siła podczas biegu, energia w pracy

sen

Wypoczęty i właściwie zregenerowany organizm, to podstawa jakościowego funkcjonowania na wielu płaszczyznach. Psychicznej, fizycznej, jak też społecznej. Dlatego nie warto doprowadzać do niedoborów snu. Wyspany człowiek więcej może zdziałać na polu zawodowym, jak też w sferze sportowej.


Naukowcy z USA przeprowadzili badania dotyczące potrzeb snu u człowieka w ciągu doby. Ustalono, że osoby dorosłe od 18 do 64 roku życia powinny spać od 7 do 9 godzin. Nieco mniej, bo 7-8 h na tę czynność mogą przeznaczyć ludzie starsi, czyli od 65 lat wzwyż. Oczywiście zapotrzebowanie na sen jest tu indywidualne, jednak nie powinno być mniejsze niż podane wyżej liczby.  


Zbyt mało czasu przeznaczonego na sen może negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie naszego umysłu. Sen pozwala na usuwanie toksyn z mózgu, dzięki czemu działa on wydajniej. Łatwiej przyswajamy wiedzę i zapamiętujemy informacje. Człowiek wyspany ma lepsze samopoczucie i nie ulega zbyt łatwo rozdrażnieniu. Efektywniej też funkcjonuje w pracy podczas wykonywania swoich obowiązków zawodowych.


Zregenerowany organizm, to dobrze wykonany trening biegowy. Mamy wtedy więcej energii i łatwiej jest znieść nawet duże obciążenia wysiłkowe. Gdy jesteśmy notorycznie niewyspani spada też nasza odporność. Łatwiej wtedy o infekcje i wystąpienie chorób. Niektóre osoby ,,ratują” się wypijaniem kilku filiżanek kawy czując senność. Jednak ten stan rzeczy może wynikać właśnie z niedoboru snu.


Zbyt krótki czas przeznaczony na sen oznacza także niewystarczającą regenerację organizmu,  zaburzenia hormonalne, zwiększone ryzyko zawału serca, rozstrój nerwowy, niekorzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Pojawia się także zwiększony apetyt, co jest konsekwencją przybierania na wadze. Dodatkowo notoryczne zmęczenie i potrzeba snu w trakcie dnia zaburzają funkcjonowanie. To może niekorzystnie odbijać się na naszej pracy zawodowej, gdyż spada poziom koncentracji. Trening również jest nieefektywny, bo nasze ciało po prostu jest zmęczone. Warto zatem porządnie się wysypiać, by starczyło nam sił na prace zawodową, obowiązki domowe oraz bieganie.

Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij