Wzmacnianie odporności

relaks

Przy regularnym treningu biegowym może dojść do osłabienia organizmu. Łatwo wtedy o infekcje i choroby. Dlatego ważne jest, żebyśmy dbali o nasz układ odpornościowy na wielu płaszczyznach. Liczy się nie tylko sfera fizyczna, ale też i psychiczna. Zwłaszcza w obecnej sytuacji warto szczególnie zwrócić uwagę na te kwestię.


Pozytywne myślenie

Kiedy odczuwasz niepokój, masz stany lękowe i co gorsza trwają one przez długi czas, wtedy odbija się to negatywnie na naszym zdrowiu. Może to przede wszystkim znacząco obniżyć odporność. Dlatego podczas okresu przygnębienia i częstego stresu łatwo o zachorowanie. Zwłaszcza obecnie nietrudno o stany niepokoju, dlatego warto zadbać o relaks, wyciszenie i skierowanie swoich działań na pozytywne tory.


Wypoczynek


Często po treningu, czy po całym dniu pracy jesteśmy zmęczeni, a mimo to bywa, że późno kładziemy się spać. To błąd, bo właściwa ilość snu zapewni nam odpowiednią regenerację i nabranie sił. Kiedy jesteśmy przemęczeni, niewyspani, to nie tylko trening biegowy będzie po prostu nieefektywny, ale też narażamy organizm na infekcje.


Dieta


W menu biegacza szczególnie nie powinno zabraknąć białka, węglowodanów, dobrych tłuszczów, kwasów omega, witaminy C, probiotyków oraz minerałów ( w tym głównie cynku i magnezu). Wszystkie te elementy wpływają na poprawę i utrzymanie odporności. Dobrze jest więc jeść warzywa takie jak marchew, szpinak, brokuły, natka pietruszki, a także kiszonki (kapusta, ogórki, buraki), orzechy i nasiona. Nie zapominajmy również o czosnku i cebuli. Bardzo korzystne dla zdrowia są ryby, jajka, ryż brązowy, siemię lniane, awokado. W diecie też powinny znaleźć się owoce oraz przyprawy takie jak imbir, papryka, kurkuma. Pożywienie, które negatywnie wpływa na nasz układ odpornościowy to cukier, przetworzona żywność i sztuczne dodatki. Nadużywanie alkoholu również osłabia organizm.


Profilaktyka

Samo bieganie wzmacnia odporność naszego organizmu. Ważne jest jednak, żeby go nie wyczerpywać zbyt dużym obciążeniem treningowym. Aby dbać o naszą odporność powinniśmy szukać równowagi. Słuchajmy naszego organizmu. Intensywny trening – to super sprawa, ale potem powinna być odpowiednia regeneracja, odpoczynek, sen i prawidłowa zrównoważona dieta. Poprawiać odporność można również poprzez stymulowanie krążenia np. stosując naprzemienne kąpiele (zimno-gorące), a także regularnie morsując. Masaże też świetnie wpływają na ukrwienie skóry.

Co najważniejsze, cieszmy się bieganiem, stosujmy rozsądny trening i słuchajmy wszelkich nietypowych sygnałów organizmu.

Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Tweetnij
Share on linkedin
Udostępnij