Szwedzki producent baterii Northvolt wkracza w końcową fazę likwidacji. Po ogłoszeniu upadłości w marcu tego roku, firma szykuje się do zamknięcia swojego głównego zakładu produkcyjnego w północnoszwedzkim Skellefteå – donosi m.in. „Der Spiegel”. Produkcja ma zostać wstrzymana już pod koniec przyszłego miesiąca. Obecnie w fabryce pracuje jeszcze około 900 osób.
Według informacji medialnych, działalność zakładu była możliwa wyłącznie dzięki jednemu kluczowemu klientowi – spółce Scania, należącej do koncernu Volkswagen, specjalizującej się w produkcji ciężarówek. Po bankructwie Northvolt także i Scania postanowiła zmienić swoją strategię.
Scania stawia na Chiny
W rozmowie z szwedzkim nadawcą SVT przedstawiciele Scanii przyznali, że dalsza współpraca z Northvolt „nie była już ekonomicznie uzasadniona”. Według ustaleń dziennikarzy, firma należąca do VW zamierza w przyszłości korzystać z akumulatorów produkowanych przez chińskiego dostawcę.
Jak zauważa „Der Spiegel”, zamknięcie zakładu w Skellefteå to ostatni krok przed całkowitą likwidacją firmy. Obecnie trwa poszukiwanie nabywców dla poszczególnych części przedsiębiorstwa.
Niepewna przyszłość inwestycji w Niemczech
Northvolt planował również otwarcie zakładu produkcyjnego w Niemczech, jednak przyszłość tej inwestycji pozostaje niejasna. Niemcy wielokrotnie wspierali projekt finansowo – według medialnych doniesień łączna kwota wsparcia mogła przekroczyć miliard euro.
Choć projekt miał być jednym z filarów europejskiej transformacji energetycznej, obecna sytuacja może spowodować, że to Chiny – poprzez przejęcie roli głównego dostawcy baterii – wyjdą z całej sytuacji jako największy beneficjent.