Unia Europejska wprowadza nowe taryfy na elektryczne samochody z Chin

Unia Europejska wprowadza nowe taryfy na elektryczne samochody z Chin

o miesiącach dochodzenia, Unia Europejska ogłosiła dodatkowe taryfy na importowane z Chin pojazdy elektryczne (EV), zarzucając Pekinowi niesprawiedliwe wsparcie dla firm, które konkurują z europejskimi producentami samochodów.

Decyzja ta stanowi cios dla chińskiego rządu, który intensywnie lobbował przeciwko tym podatkom, oraz dla chińskich producentów EV. Większość firm będzie musiała stawić czoła dodatkowym taryfom w wysokości od 17,4% do 38,1%, oprócz już obowiązującego 10% cła nakładanego przez UE.

Wpływ na chińskich producentów EV będzie zależał od poziomu taryfy i struktury kosztów każdej firmy. Najbardziej dotknięte firmy mogą być zmuszone do podniesienia cen lub założenia fabryk w Europie.

Chociaż Pekin jest wyraźnie niezadowolony, analitycy twierdzą, że mało prawdopodobne jest, aby chciał on szybko wchodzić w otwartą wojnę handlową ze swoim drugim co do wielkości partnerem handlowym, zwłaszcza z powodu nacisków ekonomicznych w kraju.

Dla lidera rynku, firmy BYD, która konkuruje z Teslą o miano największego producenta elektrycznych pojazdów na świecie, wciąż istnieje miejsce na rozwój w Europie, nawet z dodatkowymi taryfami, twierdzi Gregor Sebastian, starszy analityk w Rhodium Group.

Podlegając najniższej dodatkowej taryfie w wysokości 17,4%, BYD może wyjść na relatywnego „zwycięzcę”, powiedział. Taryfy na tym poziomie mogą nawet pozwolić BYD na obniżenie już konkurencyjnych cen, aby zdobyć większy udział w rynku europejskim.

„BYD już buduje fabrykę w Europie, prawdopodobnie nadal będzie eksportować do UE z zyskiem, nawet przy 17% cłach, a może eksportować hybrydy plug-in bez dodatkowych taryf,” powiedział Sebastian. Nowe taryfy dotyczą wyłącznie elektrycznych pojazdów na baterie.

W kwietniu Rhodium ogłosił, że europejskie zyski BYD są o 45% wyższe niż w Chinach, co oznacza, że rynek ten pozostanie bardzo atrakcyjny nawet po nałożeniu nowych taryf.

Najważniejszy rynek dla Chin
Europa jest kluczowa dla ambicji Chin w zakresie EV. Przegoniła Azję jako największy rynek eksportowy chińskich EV w 2021 roku. To pomogło Chinom stać się największym eksporterem samochodów na świecie.

„Jednym z kluczowych problemów dla Chin jest fakt, że UE stanowiła 38% chińskiego eksportu EV w 2023 roku,” powiedział Sebastian. „Chiny nie będą mogły przekierować eksportu do innych krajów, ponieważ potencjalne alternatywy, takie jak Brazylia, Turcja i USA, również wprowadziły ograniczenia.”

W zeszłym miesiącu Stany Zjednoczone zwiększyły taryfy na EV z Chin czterokrotnie, z 25% do 100%, mając na celu wspieranie amerykańskich miejsc pracy i produkcji.

„UE jest jedynym rynkiem, który jest zarówno bogaty, jak i wystarczająco duży, aby wchłonąć znaczącą ilość nadwyżki produkcji chińskich EV,” powiedział Etienne Soula, analityk w Alliance for Securing Democracy w German Marshall Fund of the United States.

Chiński rząd ma wielkie plany dla przemysłu EV w kraju, jako część szerszej strategii wyprzedzenia Ameryki w globalnym wyścigu technologicznym.

Chiny również starają się przeciwdziałać spowolnieniu gospodarczemu spowodowanemu kryzysem na rynku nieruchomości i promować gospodarkę niskoemisyjną. Pojazdy elektryczne, wraz z fotowoltaiką i akumulatorami litowo-jonowymi, są postrzegane przez rząd jako „nowe trzy” czynniki wzrostu, które odegrają kluczową rolę w kształtowaniu krajobrazu gospodarczego kraju.

W lutym dziewięć agencji rządowych, w tym Ministerstwo Handlu i bank centralny, zobowiązało się do wsparcia chińskich producentów EV w ich globalnej ekspansji.

W przeciwieństwie do BYD, państwowy producent samochodów SAIC znajduje się w „katastrofalnej” sytuacji, stając przed dodatkowymi taryfami w wysokości 38,1%, według Sebastiana.

Sprzedaż EV w UE stanowiła 15% całkowitej sprzedaży firmy w 2023 roku i na początku 2024 roku. Szanghajska firma, która była drugim co do wielkości sprzedawcą elektrycznych pojazdów na baterie, hybryd plug-in i samochodów na ogniwa paliwowe (NEV) w Chinach w zeszłym roku, prawdopodobnie będzie musiała zbudować fabrykę w Europie, aby ominąć te cła.

Geely, czwarty co do wielkości detalista NEV w Chinach i właściciel Volvo, staje w obliczu 20% dodatkowych taryf, co może być „mieszanym workiem,” powiedział Sebastian. Jego analiza sugeruje, że Geely nadal będzie mogło eksportować do UE z zyskiem, ale marże znacznie się zwężą.

Dla Tesli (TSLA), która używa Chin jako bazy dla globalnego eksportu, w tym do Europy, sytuacja jest również trudna.

Komisja Europejska powiedziała w środę, że gigant EV może otrzymać indywidualnie obliczoną stawkę cła na późniejszym etapie po złożeniu wniosku przez producenta samochodów.

W wiadomości zamieszczonej na swojej stronie internetowej w kilku krajach europejskich w czwartek, Tesla poinformowała, że spodziewa się podniesienia cen swojego Modelu 3 od 1 lipca z powodu nowych taryf.

Sebastian powiedział, że dodatkowe taryfy powyżej 21% prawdopodobnie uczynią eksport Tesli z Chin do UE niekonkurencyjnym.

Share